Prawo unijne w bardzo dobry sposób chroni konsumentów przed nieuczciwymi praktykami stosowanymi przed przedsiębiorców. Niezależnie od tego, w którym europejskim kraju dokonujesz zakupów, wszędzie unijne przepisy obowiązują i są respektowane.
Jest to podstawowa zasada, która obowiązuje zarówno w sklepach internetowych, jak i podczas zakupów przez internet. Nie musisz obawiać się, że zostanie naliczone dodatkowe cło lub podatek za zakupiony za granicą towar. Nie ma regulacji, które zakazywałyby przewozu produktów zakupionych w unijnych krajach do Polski. Oczywiście jest tutaj kilka wyjątków, ale dotyczą one przede wszystkim produktów zakazanych, szkodliwych oraz broni palnej.
Jeżeli kupisz wadliwy produktów, zawsze możesz żądać zwrotu pieniędzy, jego naprawy lub wymiany na działający sprzęt. Prawo do obowiązuje przez 2 lata od daty dokonania zakupu.
Każdy produkt, który jest sprzedawany w europejskim sklepie nie może stanowić zagrożenia dla zdrowia i życia ludzkiego. Unia Europejska dba o to, aby zarówno produkowane na jej terenie produkty żywnościowe, jak i importowane do różnych krajów były bezpieczne i zgodne z obowiązującymi normami. Wprowadzenie restrykcyjnych norm ma na celu wyeliminowanie z półek sklepowych produktów niebezpiecznych i szkodliwych.
Chcesz dowiedzieć się, jak prawa konsumenckie są chronione w Unii Europejskiej? Na stronie https://konsument.gov.pl/baza-wiedzy/ochrona-konsumenta-ue/ znajdziesz dyrektywy unijne regulujące sprzedaż, a także usługi oferowane przez przedsiębiorców.
Jeżeli Twoje prawa konsumenckie zostały naruszone podczas robienia zakupów w sklepach internetowych lub stacjonarnych działających na terenie Unii Europejskiej, możesz zgłosić się po pomoc do Europejskiego Centrum Konsumenckiego. Pomoc udzielana jest bezpłatnie i zwykle odbywa się bez konieczności udawania się do sądu.
O działalności Europejskiego Centrum Konsumenckiego możesz przeczytać na https://konsument.gov.pl/.