Jeżeli Twoje prawa jako konsumenta zostały naruszone, możesz zgłosić się do konkretnych organizacji po pomoc. Żaden przedsiębiorca w swoich działaniach nie jest bezkarny, a konsument może domagać się swoich praw.
UOKiK jest centralnym organem administracji rządowej, który powstał po to, aby chronić interesy konsumentów i pilnować podstawowych zasad konkurencyjności na rynku. Podejmuje on działania mające na celu rozpatrywanie wniosków o naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.
Więcej informacji na temat działalności tej instytucji można znaleźć na https://www.uokik.gov.pl/.
Konsumenci mają również swojego Rzecznika, który dba o ich interesy i troszczy się, aby prawa konsumenta nie były naruszane przez przedsiębiorców prowadzących działalność sprzedażowo-usługową.
Zadaniem Rzecznika Konsumentów jest prowadzenie edukacji konsumenckiej, udzielnie bezpłatnych porad konsumenckich, składanie wniosków w zakresie ochrony interesów konsumentów, a także występowanie do przedsiębiorców o ochronę praw i interesów konsumentów.
WIIH jest wyspecjalizowanym organem państwowym, którego podstawowym zadaniem jest ochrona praw konsumentów, ale także interesów gospodarczych państwa, dlatego prowadzi on działalność mającą na celu kontrolę legalnego działania przedsiębiorców w sektorze sprzedażowo-usługowym. Zajmuje się również kontrolą produktów, pod względem ich bezpieczeństwa, jak i spełniania norm. Podejmuje mediacje, mające na celu ochronę interesów i praw konsumentów, a także prowadzi poradnictwo konsumenckie.
Zyskała status organizacji pożytku publicznego. Podstawowym jej celem jest ochrona indywidualnych interesów konsumentów, a jednocześnie nie udziela ona pomocy prawnej przedsiębiorcom. Prowadzi także działalność edukacyjną, w zakresie praw konsumenckich, a także współpracuje z państwowymi organami, przez co może kierować potrzebujących do odpowiednich instytucji.
Powstało kilka miejsc, do których konsument może zgłosić się, gdy spotkała go niesprawiedliwość ze strony sprzedawcy i sam nie umie rozwiązać sprawy w sposób satysfakcjonujący. Informacje można zaczerpnąć nawet bez konieczności wychodzenia z domu.
Infolinia Konsumencka oraz Konsumenckie Centrum E-porad
Jeśli chciałbyś otrzymać poradę przez telefon lub e-mail, zapoznaj się z tymi informacjami: https://www.uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=3538